26 de novembre 2007

Melons d'Alger o síndries?

Melons d'Alger o Síndries? Aquesta és la qüestió... La riquesa lèxica de la nostra llengua ha estat utilitzada en ocasions per dividir-nos, d'altres com a divertiment i moltes vegades com a obstacle per a la comunicació, sobretot pel que fa als aliments. Ací teniu un trosset d'un llibre d'estil valencià per a catalans que vaig confeccionar este estiu... Potser properament el publique al web. Mentrestant podeu entretenir-vos amb aquest llistat de paraules o utilitzar-lo per anar al mercat... I si voleu més, teniu un xicotet vocabulari "valencià-català central" al web clàssic, a la Guia Lingüística. Tinc intenció d'ampliar-lo i fer millores... Tot, és clar, si el temps ho permet (i no parle de metereologia!).

Els aliments

Valencià - Català Central
  • ensalada - amanida
  • bajoques - fesols
  • creïlla - patata
  • dacsa - blat de moro
  • encisam/lletuga - enciam
  • espencat - escalivada
  • fesols - mongetes
  • llepolia - llaminadura
  • llima - llimona
  • meló d'Alger / meló d’aigua - síndria
  • meló de tot l'any - meló
  • mongetes - crispetes
  • tomaca - tomàquet

5 comentaris:

una lingüista ha dit...

M'ha agradat aquest post! I comprovar que sabia totes les equivalències, tot i que la majoria de mots els he après fa poc, des que tinc més contacte amb persones del PV! Recordo el primer dia que em van parlar de dacsa i d'espencat... ;-) I tot l'embolic de les mongetes! Però ja està, de seguida t'hi acostumes! I al Principat hi ha zones que també diuen "llepolia" (i "txutxe", no ens enganyem ;-) i també "tomaca". Altres paraules, com "lletuga", també són pròpies del balear. En fi, que és tot un món! De riquesa, és clar! ;-)

Laia ha dit...

Molt bé!!!

M'ha agradat molt saber que tenim algunes paraules comunes! Però curiós, perquè tenen significats diferents. A Flix diem bajoques a les mongetes verdes. Quanta riquesa lingüística!

Un petó!

Comunicador Frustrat ha dit...

Ai, Laia, ara m'he liat... les bajoques són aquelles coses allargades verdes que dins tenen "fesolets"... No sé si m'explique. És això la mongeta verda? Quin embolic amb les verdures!

Jordi ha dit...

Com a nord-occidental he de dir que el costum de dir fesols als fesols és de tot el bloc occidental. :p
Si sortim del mercat, de punta a punta occidental em penso que podem trobar, també, raboses, timó, romer, estalzí... O què Enric?
Salutacions a la meva companya de 39-75, a la Laieta i al titular del bloc (dv. vaig aspirar tota casa!) ;)
Jordi P.

Unknown ha dit...

Alba llegir la modalitat valenciana es tot un goig per una catalana central